NU EXISTĂ BUSINESS FĂRĂ BRANDING
Brandingul este o parte esențială a oricărui business, mai ales în ziua de azi, când fiecare pas pe care îl faci poate fi monitorizat și ai putea să fii tras la răspundere pentru el. Construcția unui business presupune mereu și construcția unui brand, chiar dacă se dovedește a fi un proces delicat și dificil.
Brandurile și brandingul
În primul rând ar trebui să definim ce este un brand. Sunt multe definiții pe care le putem găsi, care se referă la diferite aspecte ale sale, dar vom încerca să condensăm totul în câteva cuvinte. Un brand este o percepție pe care consumatorul o are despre produsul sau serviciul tău. Un brand nu poate fi redus niciodată la un set de atribute tangibile, pentru că este mai degrabă o opinie, iar opiniile sunt personale. Dacă privim interacțiunea noastră cu brandurile pe care le iubim e ușor să înțelegem de ce brandurile sunt personale. Ca să-și asigure succesul un brand e important să creeze conexiuni profunde și însemnate cu publicul țintă.
Cum se leagă toate aceste argumente care țin de subiectivitate și percepție de partea de business? Ei bine, asta e simplu. În termeni ceva mai preciși, cu cât o relație între brand și consumator este mai profundă cu atât vor crește șansele ca un potențial client să devină client, deci să faci o vânzare. Lucrurile sunt conectate și se pot traduce în cifre, deci există o relație obiectivă și cuantificabilă între brand și business.
Brandurile nu sunt o simplă identitate vizuală, sunt un set de atribute pe care consumatorul trebuie să le experimenteze, să le treacă prin filtrul propriei experiențe. “Experiența” este cuvântul important aici pentru că implică interacțiune activă și semnificativă.
Strategie de brand
Brandingul este un proces care modelează mediile în care brandul și consumatorul se întâlnesc și se conectează. Strategie definește un set de acțiuni pe care brandul trebuie să la facă pentru a putea atinge obiectivele tale de business. Aceasta e esența conexiuni între cele două, așa ar trebui să funcționeze.
Strategia de brand nu este altceva decât un “un plan de acțiune proiectat să atingă un scop pe termen lung”, iar acest scop pe termen lung are mereu în spate un scop de business. Aceste două elemente sunt profund conectate și e ușor de înțeles de ce funcționează bine doar împreună.
Echitatea brandului
Vorbim despre echitatea brandului ca încă o dovadă a conexiunii între brand și business. Echitatea de brand este valoarea adăugată asociată brandului care îți permite să pui un preț mai mare pentru produsul sau serviciul tău, bineînțeles asta dacă strategia ta este bună. Un preț mai mare înseamnă încasări mai mari, iar acesta este deja un avantaj competitiv, adică un avantaj de business.
Echitatea de brand se obține construind conexiuni puternice cu publicul tău țintă. Brandurile care controlează bine acest element sunt, în general, foarte emoționale și folosesc argumente emoționale în comunicare de brand. Apple e probabil cel mai bun exemplu a ceea ce înseamnă echitate de brand extraordinară și cât de mult influențează asta business-ul. Dacă analizăm puțin, Apple nu a încercat niciodată să vândă tehnologie, a vândut un nou mod de a gândi și datorită poziționării au fost capabili să pună un preț semnificativ mai mare produselor lor. Bineînțeles, calitatea produsului este esențială, dar Apple nu produce aproape nimic din componentele sale și totuși oamenii îi asociază cu inovația tehnologică, asta înseamnă echitate de brand bine construită. Apple a făcut un lucru foarte important, a pus utilizatorii în centrul demersului său și pariul a fost câștigat detașat.
Integrarea brandului
Integrarea brandului în toate aspectele propriului business îți permite să controlezi interacțiunea în cele mai importante puncte de contact cu publicul țintă. Dacă ai definit un set sănătos de valori de brand pe care le comunici prin interiorul organizației, vei putea fi sigur că un potențial client are experiența pe care ți-o dorești în contact cu brandul tău.
Mai mult decât atât, dacă privești integrarea brandului ca pe o metodă de comunicare internă, vei putea crea un brand de angajator puternic. Un brand de angajator puternic înseamnă că vei putea să angajezi mai bine și mai repede, oameni mai dedicați organizației și scopurilor sale. Toate acestea nu înseamnă altceva decât costuri reduse de achiziție a unor angajați noi, deci bani economisiți, deci impact real în performanța business-ului.
Definirea business-ului
Brandingul începe cu stabilirea unui set de valori care vor putea să ghideze activitatea peste ani. Prin branding vei defini brandul pentru tine, pentru angajații tăi și pentru clienții pote
nțiali. Brandingul este înesență conexiune, un set de legături pe care le construiești între oamenii din organizație și oamenii care își doresc produsul tău.
Brandingul și business-ul sunt construite pe aceeași structură, e o linie subțire care delimitează unde începe unul și se termină celălalt. Nu există o metodă sănătoasă de a le seara, sunt două fațete ale aceleiași monede.