ȘAPTE MOTIVE CA SĂ FACI CERCETĂRI DE MARKETING PENTRU AFACEREA TA
Cercetările de marketing sunt o modalitate simplă şi uzuală de a achiziționa informaţii şi cunoaștere. Firmele de succes fac cercetări de marketing pentru a ști ce se întâmplă în mediul lor de afaceri. Managerii firmelor de succes îşi bazează deciziile pe concluzii fundamentate în urma cercetărilor de marketing. Putem spune că prin cercetările de marketing, firmele se conectează şi se adaptează la mediul lor de afaceri şi îşi sporesc certitudinea deciziilor. Iată câteva motive pentru ca şi tu să faci cercetări de marketing.
Cunoaștere
Dobândești cunoaștere iar cunoașterea înseamnă putere. De exemplu, cunoști nevoile clienţilor şi modificările apărute în nevoile lor, opiniile clienților despre produsele şi serviciile tale, afli ce mai face concurența, ce mai are nou în materie de produse, servicii, strategii, politici, ce modificări au intervenit, ce instrumente folosește. De asemenea, afli care sunt tendinţele pieţei şi ale mediului de afaceri în care îţi desfășori activitatea. Astfel, vei fi întotdeauna în poziţie de luptă iar viitorul nu te va surprinde nepregătit.
Feed back
Afli ce se întâmplă după ce produsele se vând pe piaţă. Ar trebui să te intereseze modul în care clienţii folosesc produsul tău, cum îl transportă, cum îl păstrează, cum îl consumă sau cum îl întrebuinţează. Astfel, afli ce vrea consumatorul tău final, de fapt, de la produsul pe care îl cumpără şi cum îl evaluează în urma consumului sau utilizării lui. Ştiind aceste lucruri, poţi să oferi valoare produsului sau serviciului tău prin introducerea între caracteristicile sale a acelora pe care consumatorul le apreciază, ceea ce te face să îţi creşti şansele în lupta competiţională. Prin cercetările de marketing mai poţi obţine feed back referitor la la vânzări, la clienţi, la satisfacţia lor referitoare la produse şi la multe alte lucruri pe care îţi fundamentezi decizii de zi cu zi şi care te ajută să devii mai bun în branşă.
Seriozitate, profesionalism
Atunci când araţi unui partener de afaceri, unui reprezentant al băncii, unui finanţator etc. că tu îţi fundamentezi deciziile pe rezultatele unui studiu de piaţă sau pe concluziile unui cercetări este un semn bun. Le araţi, de fapt, că tu faci eforturi sistematice şi profesioniste de adaptare la piaţă, că faci în continuare eforturi să fii la curent cu ceea ce se întâmplă pe piaţă. De fapt, orice plan de afaceri cerut de orice finanţator are o secţiune referitoare la cercetarea pieţei. Şi cei care îţi dau bani vor certitudine şi informaţii despre piaţa pe care tu operezi, altminteri şi ei, la rândul lor, ar putea să piardă.
Notorietate
Un efect interesant al cercetărilor de marketing este că îţi sporesc notorietatea în rândul celor care sunt intervievaţi şi chestionaţi. Poţi să începi cu un lucru extrem de simplu, îţi iei clienţii la rând şi îi întrebi ce le-a plăcut, ce nu le-a plăcut în relaţie cu tine, care sunt, în opinia lor, cele mai importante atuuri ale tale şi ce ce cred ei că ai putea tu să îmbunătăţeşti în relaţie cu ei. Problema este că dacă ei răspund atunci ai obligaţia să acționezi în sensul dorit de clienți pentru că le-ai sporit nivelul așteptărilor. Dar dacă acţionezi în sensul sugerat de clienții tăi, ţi-i vei apropia pentru mult timp, şi pe ei şi banii lor.
Indicator al eficienței
Prin cercetările de marketing, măsori eficiența cheltuielilor pe care le faci, de exemplu, a cheltuielilor de de marketing anterioare. Astfel, afli cât de eficient ai cheltuit banii pe acțiuni de marketing costisitoare ca publicitatea, promovarea vânzărilor, vânzare, organizarea de evenimente, sponsorizări. Vezi cât a meritat să cheltui pe fluturașii pe care i-ai tipărit, pe site-ul de internet pe care l-ai realizat, pe campania de presă etc. Afli dacă clienții cumpără produsele tale (şi nu pe cele ale concurenței) ca răspuns la acțiunile tale de promovare anterioară pe care ai dat o grămadă de bani sau din alte motive.
Îți actualizezi bazele de date
Desigur că ai baze de date cu clienți actuali, cu clienți potențiali, cu concurenți, cu produse substituibile produsului tău, cu distribuitori şi puncte de vânzare etc. pe care le folosești în fiecare zi. Multe din deciziile curente le iei consultând aceste baze de date. Ei bine, prin cercetările de marketing poţi extrem de uşor să îţi actualizezi aceste baze de date, poţi să introduci câmpuri noi sau să înlături câmpuri sau înregistrări vechi. Cu ocazia aceasta te pui la punct cu ultimele informaţii din domeniu.
Oferă termen de comparație
Unul dintre cei mai importanți indicatori de succes în marketing este cota de piaţă şi reprezintă procentul din întreaga piaţă pe care îl ocupă vânzările unei firme sau ale unui produs pe acea piaţă într-o perioadă determinată de timp, de regulă un an. Cota de piaţă serveşte şi ca termen de comparaţie. O firmă de succes este lider de piaţă, adică are cea mai mare cotă de piaţă. A şti care este cota ta de piaţă cere realizarea unei cercetări de marketing. Şi doar după ce o vei fi făcut vei afla dacă eşti primul- adică lider de piaţă, al doilea sau al şaptelea.
Next